Každoroční zvyšování cen energií se stalo za posledních několik let samozřejmostí, které se už nikdo nediví. O to lépe zní reálné vyhlídky na konec neustálého zdražování. Plyn, u kterého je na našem SIPU tradičně nejvyšší částka, půjde do budoucna s cenami dolů díky zlevňování jeho distribuce. Levnější bude i elektrická energie a ani poplatky za obnovitelné zdroje nebudou takovým citelným zásahem do našich rozpočtů. Pokud se navíc odvážíte přejít k jinému dodavateli, můžete každoročně ušetřit, a to v řádech stovek a tisícovek korun!
Energetický regulační úřad potěšil spotřebitele vyhlídkou na zlevňování plynu oznámením, že se podařilo po několikaměsíčním vyjednávání snížit ceny za distribuci zemního plynu pro spotřebitele v roce 2014 až o pět procent. Distribuce plynu sice tvoří menší část celkové platby za plyn, ale i tak její zlevnění povede v konečném důsledku k ušetření nemalé částky. Vyhlídky ohledně elektrické energie jsou ještě optimističtější. Namísto neustálého zdražování by měla začít rapidně zlevňovat, a to až o patnáct procent! Možná si pomyslíte, že je to jen lákadlo na konečného spotřebitele, aby si odvyknul pečlivě kontrolovat stav plynoměru a elektroměru, a že během chvíle dojde k opětovnému masívnímu zdražení. Opak je pravdou. V případě zlevňování plynu a elektrické energie by se mělo jednat o dlouhodobější trend, který bude pokračovat přinejmenším ještě v roce 2015.
Říkáte si, co stojí za ochotou dodavatelů elektrické energie zlevňovat, když v minulých letech neváhali zdražovat každý rok o několik procent? Odborníci na tuto problematiku se domnívají, že za tímto fenoménem stojí ekonomická krize, která postihuje celou Evropu už několik let. Ekonomická krize mimo jiné způsobuje šetrnost lidí, kteří se bojí utrácet, což vede ke snižování poptávky. Dodavatelé vědí, že pokud chtějí přežít, musejí získat nové zákazníky a ty stávající si za každou cenu udržet. Následní konkurenční boj může s cenami energií pořádně zahýbat. Svoji roli zde mají i aukce energií. Pokud se rozhodnete na tyto aukce vstoupit, vystavujete se nemalému riziku. Velkou nevýhodou je fakt, že nikdy dopředu nevíte, kdo vám bude nakonec energii dodávat. Vy se jen zavážete k tomu, že závazně podepíšete smlouvu s vítězným dodavatelem. To je vzhledem k tomu, že se těchto aukcí účastní hlavně menší dodavatelé, kteří málokdy spolehlivě odhadnou vývoj cen, dost nejistý podnik. Při špatném cenovém vývoji totiž je ovlivněna nejen sama dodavatelská společnost, ale hlavně její zákazník.
Změna dodavatele energií
Pokud vám slibované zlevňování energií nestačí a chtěli byste svému rodinnému rozpočtu ulehčit ještě o něco víc, zkuste zvážit změnu dodavatele. Jestli se pro tuto možnost rozhodnete, počítejte s tím, že přechod od jednoho dodavatele k druhému trvá minimálně čtvrt roku. Proto si tento proces naplánujte tak, abyste u nového dodavateli byli nejpozději na začátku topné sezóny.
Nikoho určitě nepřekvapí, že domácnosti spotřebují nejvíce plynu v zimním období. Konkrétně je to od ledna do dubna, kdy spotřeba zimního plynu činí celou polovinu roční spotřeby! Z tohoto důvodu uvažujte o přechodu k novému dodavateli v letních měsících, abyste zbytečně neplatili další topnou sezónu dražšímu dodavateli.
Jestli vás zajímá, kolik peněz ušetříte přechodem k jinému dodavateli, vězte, že se to liší domácnost od domácnosti. Hlavními faktory jsou spotřeba, tarif, a podmínky ve smlouvě. Například při spotřebě elektřiny 4MWh ušetříte při přechodu klidně i patnáct set korun ročně. Abyste zjistili, kolik ušetří konkrétně vaše domácnost, najděte si na internetu počítadlo, do kterého stačí jen zadat všechny potřebné údaje, a hned víte, jak moc by pro vás byla změna dodavatele výhodná.
I přes očividnou výhodnost přechodu od starého dodavatele k novému, zájem o změnu dodavatele obecně klesá. Je to dáno tím, že větší dodavatelů energií museli zareagovat na situaci, kdy jim malí dodavatelé s výhodnějšími nabídkami přebírali velké množství zákazníků. Aby se tito dodavatelé udrželi na trhu, byli nuceni i oni přijít s výhodnými nabídkami, kterými by si udrželi stávající klientelu a přesvědčili ji o tom, že přechod k jinému dodavateli je nesmysl. To všechno ještě podpořili masívní reklamní kampaní, útočící na domácnosti z televizí, rádií, tisku i internetu. I tak se ale stále dají najít menší dodavatelé, kteří vám jsou schopni ušetřit několik stovek korun ročně. Problém je v tom, že pohodlnému zákazníkovi se nechce kvůli takové zanedbatelné úspoře přecházet od osvědčeného dodavatele k někomu novému, a ne zas tak známému. Nedůvěra domácností se také zvyšuje kvůli tomu, že malí dodavatelé se snažili získat nové klienty pomocí podomních prodejců. Tento způsob prodeje však byl zakázán, proto se informace o nabídkách menších dodavatelů budou ke spotřebiteli dostávat ještě mnohem hůř.
Kromě spotřebitelů, kterým se přecházet nechce, existuje i nezanedbatelná skupina, která přestoupit nemůže z důvodu několikaletých smluvních povinností zavazujících je ke stávajícímu dodavateli. Zákazník tak nemůže změnit dodavatele, i kdyby chtěl, protože by rázem musel platit dvě smlouvy. A to by pro něj bylo nejen vrcholně nevýhodné, ale navíc by porušovat podmínky plynoucí ze smlouvy se stávajícím dodavatelem. Z tohoto důvodu by se klienti neměli upisovat dodavatelům na spoustu let dopředu. Jakmile totiž klesnou u konkurenčních dodavatelů ceny energií, musí tito lidé stále platit vyšší cenu, protože jim to ukládá smlouva. Jedinou příležitostí, jak se mohou zákazníci zavázaní nevýhodnou smlouvou oprostit od smluvních závazků, je při jakékoliv změně obchodních podmínek či ceníku (dochází k nim většinou na začátku každého kalendářního roku).
Výše peněz, které se dají na energiích ušetřit, ovšem nezávisejí pouze na dodavateli, hodně si můžete pomoct i vy sami. Stačí jen pozorně číst veškeré smluvní podmínky a faktury. Zkrátka dobrý hospodář by měl mít přehled o službách, za které platí měsíčně nemalé peníze. Bohužel běžného Čecha zajímá maximálně jednou ročně výše přeplatku či nedoplatku a o zbytek se nestará. Faktura totiž nebývá příliš srozumitelná, naštěstí se v nejbližší době chystá její zjednodušení.